120 BPM – syrový film z kontroverzního prostředí homosexuálů

120 BPM – syrový film z kontroverzního prostředí homosexuálů

Odehrává se počátkem devadesátých let

ve Francii, zhruba deset let po vypuknutí epidemie AIDS. A v této době sklízí HIV naplno své tragické ovoce, nebo-li kosí nešťastné oběti. Režisér Robin Campillo byl tehdy jakožto gay sám členem aktivistické komunity Act Up Paris, o níž především snímek 120 BPM pojednává. 

Onemocnění HIV se poprvé objevilo v osmdesátých letech a informace, kterých ostatně moc nebylo, se šířily neobyčejně pomalu. Na tak zákeřné onemocnění nebyla připravena lékařská věda, ale ani sociální systém nebo legislativa. Zkrátka nikdo. Musíme si také uvědomit, že lidé neměli mobily ani internet. Pravidelná setkání aktivistů Act Up se odehrávala v bouřlivém, vášnivém duchu a byla veřejná. Aktivisté bojovali s nezájmem úřadů, lhostejností a odporem veřejnosti i nekonečně pomalým tempem výzkumů farmaceutických firem. Jediné, co totiž nakažení kromě zdraví neměli, byl čas. Proto působili navenek agresivně, neurvale a výtržnicky, zoufale potřebovali probudit společnost z letargie, upozornit na nový, závažný problém. Chodili do škol šířit osvětu ohledně ochrany při pohlavním styku, nechávali se zatýkat, aby se jim dostalo publicity.

120 BPM vypadá jako hraný dokument

Nicméně jím tak úplně není. Je fikcí, ovšem dokumentuje reálné události. Herci, kteří v něm vystupují, jsou z důvodu přesvědčivosti skuteční homosexuálové. Ostatně značné množství velmi otevřeně ztvárněných scén sexu mezi muži by asi těžko zvládli heterosexuální herci. Předvádět před kamerou doopravdy anál vyžaduje, alespoň po technické stránce, kromě odvahy i praxi. Vzrušené debaty ze setkání i záznamy z akcí komunity jsou snímány reportážní, neklidnou kamerou, tzv. z ruky.

Jsme svědky výpovědí lidí, kteří se teprve nakazili, ale i těch, pro které onemocnění dospělo do závěrečné, terminální fáze. Obdivujeme, jak intezivně si dokáže užívat života člověk se smrtí v patách.

Ale nahlédneme i do zákulisí různých povah a protikladů. Pranýřují jakékoliv negativní zmínky o homosexualitě v literatuře a tisku na straně jedné, ale klidně provozují riskantní sex bez ochrany v páru, kde je jenom jeden nakažený na straně druhé. Radí školákům, jak být opatrný, sami se však dopouštějí takové promiskuity, jakou si běžně člověk ani nedokáže představit.

Dnes je sice už osvěta i léčba HIV na zcela jiné úrovni, než v době před pětadvaceti lety, kdy se 120 BPM odehrává, jenže vzorec chování lidí v určité komunitě přetrvává. A tak karavana jede dál…

Sugestivní výpověď

Film místy neobyčejně syrově vypovídá o věcech, na které se nezasvěceným nehezky dívá. O skrytém tepu tehdejší doby. O nástupu jedné z nejděsivějších nevyléčitelných chorob. Je hodně emotivní, reakce na něj proto ani vzhledem k tématu nemůže být příliš pozitivní, jeho cílem však je maximálně provokovat, burcovat. Důležité situace jsou odhalovány analyticky pomalu a důkladně, vyvíjejí se nelítostně až na dřeň. Občas přemýšlíte, jestli je vám sledování nepříjemné kvůli tématu nebo jeho pomalém a podrobném odvíjení. Někdy až nesnesitelně pomalém. Podrobné lékařské rozbory asi většině diváků moc neřeknou. Téměř dvě a půl hodiny je ovšem poněkud přehnaně dlouhá stopáž.

A proč 120 BPM? Protože Beats Per Minute – úderů srdce za minutu, adrenalin.

6,5/10

Film 120 BPM bude uveden v rámci 20. ročníku Festivalu francouzského filmu, probíhajícího od 22. do 29. listopadu 2017 v Praze a Brně. V rámci festivalu můžete také zhlédnout znamenité filmy Dvojitý milenec, Je to jen konec světa, I dva jsou rodina, Dokud nás svatba nerozdělí nebo Valerián a město tisíce planet. Pod aktivními odkazy naleznete recenze na tyto filmy. Oficiální web s programem festivalu zde.

JJ

120 BPM (120 battements par minute, France, 2017)

žánr: drama

režie: Robin Campillo

scénář: Robin Campillo

kamera: Jeanne Lapoirie

hudba: Arnaud Rebotini

hrají: Adèle Haenel, Nahuel Pérez Biscayart, Arnaud Valois, Antoine Reinartz, Félix Maritaud, Médhi Touré, Aloïse Sauvage, François Rabette, Simon Bourgade, Catherine Vinatier, Saadia Bentaïeb, Pascal Tantot, Ariel Borenstein, Théophile Ray, Simon Guelat, Jean-François Auguste, Coralie Russier, Samuel Churin, Jean-Noël Martin, Bachir Saïfi

délka: 140 minut

120 BPM 120 BPM

Další příspěvky
Kapesní Hi-Res přehrávač Pioneer pro hudební labužníky
Kapesní Hi-Res přehrávač Pioneer pro hudební labužníky
Co si budeme povídat, poslouchat hudbu přes pecky nebo špunty z mobilu má své limity. A mnozí z nás máme...
Flash disk AI720 na cesty se dvěma typy konektorů
Flash disk AI720 na cesty se dvěma typy konektorů
Šikovný nástroj pro mobilní použití představila společnost Adata Technology. Stylový flash disk i-Memory AI720, je pouze 7,5 mm tenký a...
Joachim Trier – rozhovor s režisérem filmu Thelma
Joachim Trier – rozhovor s režisérem filmu Thelma
Řekne-li se norský film, většině se asi vybaví kultovní komedie Bårda Breiena Kurz negativního myšlení (2006). Jiní si naopak vystačí...