Bolest a sláva – nový Almodóvarův film s Banderasem

Bolest a sláva – nový Almodóvarův film s Banderasem

Slavný filmový režisér

Salvador Mallo (Antonio Banderas) dosáhl takřka všeho, co ve svém oboru mohl dokázat. Nikdo však netuší, jaká muka, fyzická i psychická, zakouší. Trpí samotou, a zejména syndromem vyhoření. Dříve pro něho bylo psaní scénářů a natáčení filmů způsobem, jak se vyjádřit, přinášet divákům zážitek a radost. Film Bolest a sláva ukazuje smutný boj člověka se svým osudem, který si sám připravil.

Dlouhá léta se Salvador jen vezl na vlně své slávy. Přátele od sebe svojí arogancí odehnal, pořídil si spoustu nepřátel. Kašlal na všechny kolem, až zůstal úplně sám. A teprve od tohoto dna se rozhodl odrazit.

Hledání inspirace

Sledujeme, jak se Salvador v myšlenkách vrací do svého dětství, vzpomíná na lidi, které měl rád. Zoufale se snaží najít ztracenou nit své inspirace. Zase chce začít žít a tvořit. Pokouší se při svém hledání o nejrůznější, většinou špatné metody. Usmíří se s hercem, s nímž nemluvil desítky let poté, co ho velmi urazil. Zkusí drogy i alkohol, setká se dokonce se svým bývalým přítelem. Ten je ve svém životě šťastný a Salvadora nepotřebuje.

V průběhu filmu sledujeme vysloužilého režiséra Salvadora Malla ve třech obdobích jeho života. V dětství v 60. letech, v jeho dospělosti v 80. letech v Madridu (Salvadorův charakter je formován výbušnými událostmi té doby), a pak Salvadora v současnosti. Izolovaného, deprimovaného, sužovaného mnoha zdravotními neduhy, odříznutého od reálného světa i světa filmu.

Almodóvarovy autobiografické prvky

„Pokud píšete příběh o režisérovi (a vaší prací je režírování filmů), prostě musíte vycházet ze svých zkušeností, nejde přitom nemyslet na sebe,“ přiznává Almodóvar. „Je to vlastně praktické. Můj dům je domem, kde žije postava Antonia Banderase, nábytek v kuchyni i jinde v domě je můj, nebo byly vytvořeny jeho kopie, včetně obrazů na zdech. Snažili jsme se, aby Antoniova vizáž připomínala mojí, hlavně vlasy. Ale také boty a mnoho oblečení, které nosí, včetně barev jsou dle mého vkusu.

Vzpomínám si, že jsem během zkoušek Antoniovi řekl: Pokud si myslíš, že ti v  některých scénách pomůže mě napodobovat, můžeš, nebude mi to vadit. Ale Antonio odmítl. A měl pravdu, jeho postava nejsem já.“

Bolest a sláva

Tento film je natočen silně intimním, klidným způsobem. Jakoby kamera Josého Luise Alcaineho svým naléhajícím přiblížením doslova zhmotňovala Salvadorovu prázdnotu v duši. Antonio Banderas už se dávno s přibývajícím věkem přeorientoval z pouhého lamače ženských srdcí na skvělého, charakterního herce, což dokazuje i v tomto filmu. (V této souvislosti doporučuji i skvělý thriller Černý motýl.)

Bolest a sláva spíše než film připomíná televizní inscenaci. Díky vynikajícím hereckým výkonům a zkušenému, kultovnímu režisérovi vznikl nepochybně další velmi zajímavý snímek. Má zvláštní „almodóvarovský“ rytmus, chvílemi je dost předvídatelný, ale pak naopak zase něčím překvapí. Zabývá se tradičně tématem mezilidských vztahů, byť si přiznejme, že Almodóvar natočil na toto téma už i poutavější filmy. Bolest a sláva každopádně vypráví dosti syrově o složitosti oddělit tvůrčí proces od vlastního života a od vášní, které žití dávají smysl a naději.

7/10

JJ

Bolest a sláva (Dolor y gloria, Španělsko, 2019)

žánr: drama

režie: Pedro Almodóvar

scénář: Pedro Almodóvar

kamera: José Luis Alcaine

hudba: Alberto Iglesias

hrají: Antonio Banderas, Penélope Cruz, Raúl Arévalo, Asier Etxeandia, Leonardo Sbaraglia, Kiti Mánver, Cecilia Roth, Julieta Serrano, Julián López, Nora Navas, Susi Sánchez, Agustín Almodóvar, Rosalía, Pedro Casablanc

délka: 108 minut

O jiném španělském filmu s Penélope Cruz si můžeze přečíst zde.

Bolest a sláva

Další příspěvky
Sdílené dopravní prostředky mají pomoci dopravě ve městech
Sdílené dopravní prostředky mají pomoci dopravě ve městech
V posledních letech vznikají nové koncepty sdílené dopravy další, vylepšené generace. Prvopočátky sdílení jednoho dopravního prostředku více lidmi můžeme vidět...
Největší bezpečnostní riziko každé firmy jsou její zaměstnanci
Největší bezpečnostní riziko každé firmy jsou její zaměstnanci
Jak se firmy mohou ochránit? Každodenní praxe ukazuje, že největší bezpečnostní riziko pro firmy představují jejich zaměstnanci. Ať už jsou...
Godzilla II: Král monster – řežba pořádně mocných potvor
Godzilla II: Král monster – řežba pořádně mocných potvor
Kultovní japonský obří ještěr se dočkal desítek filmových zpracování. Na plátně se poprvé objevil roku 1954, a jeho oblíbenost mimo...