Trasa byla dlouhá přibližně 1,7 km a vedla z distribučního centra Mall.cz v Jirnech do Zelenče. Doručení zásilky trvalo cca 3 minuty letového času. Pokud se započítá i čas na přípravu startu, tak dron doručil zboží k zákazníkovi za cca 5 minut. Test proběhl po dohledem Úřadu pro civilní letectví.
Použit byl čtyřvrtulový dron Matrice 100 od společnosti DJI výrazně upravený pro potřeby testu. Jednalo se například o instalaci zařízení pro nesení boxu se zbožím, které současně umožnuje na dálku box odpojit, a tedy realizovat doručení. „Díky úspěšnému testu jsme lépe připraveni na diskuzi ohledně možných legislativních změn. Vydařený test vnímáme také jako povzbuzení k práci na dalších inovacích a službách ve všech oblastech, dotýkajících se našich zákazníků,“ říká Jakub Havrlant, CEO Mall Group.
Dron využitý při testu je připraven i na zcela automatizovaný provoz, nicméně ten je limitován platnou legislativou. Nad její úpravou se teprve začíná diskutovat. „Doručování zásilek pomocí dronů je zařazeno do kategorie provozu bezpilotních prostředků v nízkých letových hladinách a jde o velmi komplexní problematiku. To, že se firmy pouštějí do testování automatizovaného doručování je velmi vítanou aktivitou. Přinese nám cenné informace o provozních nárocích dronů i přímé zkušenosti z reálného provozu,“ říká Ing. Milan Rollo, Ph.D. Je výzkumným pracovníkem v Centru umělé inteligence na Katedře počítačů, FEL, ČVUT v Praze a specializuje se na problematiku bezpilotních technologií.
Marek Tajbl ze společnosti Dronservices, která s Mall.cz spolupracovala na realizaci testu, odhaduje vývoj změny legislativy na pět let: „Jsem přesvědčen, že otázkou je pouze, kdy přesně ke změně dojde. Nicméně přehnaný optimismus není na místě a časový rámec bych si troufl odhadnout na dobu pěti let. Připravovaná jednotná evropská legislativa změnu zatím neuvažuje, ale je třeba si uvědomit, že tlak na regulátory provozu, jimiž jsou příslušné úřady civilního letectví, se bude stupňovat. K výraznému posunu v této věci dojde při splnění dvou zásadních podmínek. První je identifikace dronů ve společném letovém prostoru a druhou podmínkou bude certifikace těchto zařízení z hlediska kvality a bezpečnosti provozu.“