Bez reklam a bez prodávání vašich osobních dat inzerentům
Tvá sociální síť patří inzerentům. Všechno co na ní sdílíš, všichni tvoji přátelé, všechny odkazy, které použiješ: to všechno je sledováno, zaznamenáváno a převedeno do dat. Data potom nakupují inzerenti, aby ti mohli ukázat ještě víc reklamy. Ty sám jsi zboží, které se kupuje a prodává.
Tak zní motto nové sociální sítě Ello, která prozatím padá pod náporem zájemců: za hodinu obdrží až 35 000 žádostí o registraci. V tuto chvíli musíte mít pozvání od člena, to se ale má brzy změnit. Zakladatel Paul Budnitz, který je majitelem cyklo obchodu v americkém Vermontu, původně Ello programoval jen pro 90 svých známých. Ti ho ale přesvědčili o tom, že by měl síť otevřít i dalším zájemcům. Zpráva o Ello se lavinovitě rozšířila a díky slibu, že nikdy nebude umísťovat na stránky reklamu a prodávat uživatelská data, na sebe označení „anti-facebook“ nenechalo dlouho čekat. Je otázkou, do jaké míry lze v dnešní době věřit slibům o ochraně dat, ale lidé znechucení mírou reklamy do Facebooku dávají najevo, že sociální síť na tomto principu by mohla mít opodstatnění. Další výhodou je, že na rozdíl od FB vás Ello nenutí vystupovat pod svým vlastním jménem. Budnitz říká, že je na označení „anti-facebook“ pyšný, ale účel sítě Ello vidí jinde: „Nejsme konkurentem Facebooku. On je zkrátka reklamní platformou a my jsme sociální sítí,“ říká. Peníze na provoz si časem hodlá vydělat pomocí mikroplateb za některé nadstandardní funkce.