a změny ve světě e-shopů a online nakupování? Důležitou roli bude hrát umělá inteligence, mobilní technologie i využití virtuální a rozšířené reality. Internetové nakupování se zrychlí a vylepší se cílení na zákaznické potřeby, uvádí portál wisdmlabs.com.
Podle průzkumu 59 % zákazníků na internetu nakonec obchod nedokončí, protože jim chybí osobní zkušenost s produktem. S tím teď pomáhají showroomy virtuální reality a rozšířené reality, které umožňují zákazníkovi prohlédnout si produkt ve speciálních brýlích „naživo“ ještě před nákupem.
„Zákazník tím ušetří čas a obchodník zase peníze. Brzy bude i v Česku běžné, že si před nákupem nasadíte brýle nebo vám to již rovnou umožní monitor a vyberete si, co vám vyhovuje. Výhodou této technologie je, že dokáže zprostředkovat emoce, tedy simulovat osobní zkušenost s produktem. Takže od fyzického i pocitově plochého zobrazení produktů se dostáváme do prostorového vnímání a silného zážitku,“ říká Gabriela Teissing z Rebel&Glory, české firmy zaměřující se na nové technologie a jejich využití.
Online nakupování často postrádá osobní rovinu, při které se zákazník může na cokoli zeptat jako při návštěvě reálného obchodu. Řešením může být konverzační rozhraní, jako je například chatbot. Tento „mluvící robot“ zodpoví odpovědi na otázky zákazníka namísto prodavačy nebo živého operátora na telefonu.
Stále více spotřebitelů očkává osobní přístup, který plně odpovídá jejich zájmům a potřebám. Pro lepší identifikaci těchto potřeb obchodníci stále více využívají analýzu dat a související technologie. Jejich smyslem je pomoci obchodníkům lépe reagovat na poptávku a zvýšit tak šance na zisk.
“E-shopy na základě dostupných dat oslovují zákazníka s tím, co jej zajímá a o co již dříve projevil zájem. Stejně tak se stále více snaží odhadnout, co zákazníka zajímat může nebo brzy zajímat bude. Obchodníci interně pracují také se segmentací zákazníků, kteří jsou u nich registrováni. Sledují vyhledávání a klíčová slova, typ zařízení, zdroje návštěv, historii nákupů, polohu, den, čas, dostupné demografické údaje,” říká produktový manažer e-shopu Kasa.cz Petr Štursa.
Stále se rozvíjí personalizace obsahu e-shopů, díky níž zákazník najde produkty, o které se při poslední návštěvě zajímal. E-shopy dnes samozřejmě umí popřát zákazníkovi k svátku či narozeninám, nebo ho pošťouchnou, když si „zapomněl“ zboží v košíku.
Zákaznické cílení v oblasti e-commerce se samozřejmě spoléhá na postupy SEO, které odhalují, jak lidé vyhledávají na webu. Kromě stanovení relevantních klíčvých slov by ovšem mělo být během roku 2018 nezbytnou součástí metod SEO i vizuální a hlasové vyhledávání pomocí umělé inteligence. Podle studie ComScore by většina vyhledávání na internetu měla probíhat pomocí hlasu už v roce 2020.
Hodně zajímavé v tomto roce bude vyhodnocování „velkých dat“ v reálném čase a na základě toho automaticky spouštět různé scénáře.
„Když se například loajální zákazník zasekne na objednání dopravy, může mu automaticky pop-upem vyjet nabídka na dopravu zdarma. Důvodem inovací je bezpochyby generace Y a generace Z. Ty sice nemají největší kupní sílu, ale jsou vlivné a mohou významně ovlivnit tržby,“ říká zakladatel e-shopu vemzu.cz Michal Do Viet Anh.
Důležitým prvkem je také způsob vyzvedávání zboží a jeho blízkost bydliště. „V uvažování zákazníka nerozhoduje jen cena, ale také rychlost a jednoduchost doručení. Jedním z trendů bude tedy také možnost propojení online obchodu s kamennou prodejnou. Z kamenných prodejen se vlastně stávají místa pro online nákup s možností okamžitého vyzvednutí,“ říká mluvčí e-shopu Euronics.cz Lenka Mastešová.
Statistiky také ukazují, že 80 procent lidí srovnává ceny, sleduje recenze produktů nebo hledá prodejní místa přes mobilní telefon. Většina lidí bude tedy už brzy využívat mobil v rámci celého nákupního procesu.
O umělé inteligenci jsme nedávno psali zde.