Transportní lodě řízené na dálku ušetří značné náklady, které stojí posádky
Podle prohlášení mluvčího značky Rolls-Royce by lodě bez posádek mohly během deseti let brázdit světové oceány. Společnost dostala na vývoj robotických lodí (Maritime Unmanned Navigation through Inteligence, MUNIN), dotaci 3,5 milionu eur od Evropské unie.
Základní myšlenka je jasná: stačí porovnat náklady na dvacetičlennou posádku, která se plaví kdesi v Atlantiku, s týmem řekněme pěti lidí, jež loď ovládá z řídící centrály v sídle loďařské firmy kdekoli na světě. Také výroba samotných lodí by byla značně jednodušší a levnější – nemusely by tam být žádné prostory asi systémy pro posádku. Posádky totiž stojí provozovatele lodní přepravy 44% všech nákladů. Přitom objem námořní přepravy zboží v posledních letech stále stoupá a jeho obrat za loňský rok dosáhl 375 miliard dolarů. Po světových mořích se pohybuje více než 100 000 obchodních lodí.
Celá záležitost ale není tak jednoduchá, nestačí vyvinout autonomní loď a poslat ji na cestu: lodě bez posádek totiž současná legislativa zakazuje. Celý regulační systém by se musel změnit, zatím není úplně jasné, kdo by ručil za bezpečnost, pojišťovny se do této novinky nijak nehrnou. A také odbory jsou samozřejmě zuřivě proti, vždyť námořní doprava zaměstnává desítky tisíc lidí. Podle některých odborníků tedy zrealizování dálkově řízených lodí bude trvat spíš dvě dekády než jednu.
Rolls.Royce mezitím pilně ukazuje své návrhy na autonomní lodě každému, koho by mohly zajímat a připravuje se na náročný lobbing. A také pozorně sleduje, jak probíhají pokusy změnit legislativu v případě jiných samořiditelných dopravních prostředků – tedy aut. Googlu se na této frontě celkem daří a jeho auta už najezdila v USA půl milionu kilometrů bez nehody.