Sdílené dopravní prostředky mají pomoci dopravě ve městech

Sdílené dopravní prostředky mají pomoci dopravě ve městech

V posledních letech

vznikají nové koncepty sdílené dopravy další, vylepšené generace. Prvopočátky sdílení jednoho dopravního prostředku více lidmi můžeme vidět už dávno ve středověku. Existovaly stanice, kde si bylo možné vyměnit svého unaveného koně za odpočatého. I drožky s kočím, řidičem, později taxíky a UBER, můžeme považovat za formy sdílené dopravy. Všude na světě také existují přes internet domlouvané spolujízdy, čímž se výrazně minimalizují cestovní náklady. Ani u nich nebývá hlavní motivací ekologie. Ovšem sdílené dopravní prostředky dnešních dnů jsou především koloběžky, kola a v poslední době i automobily, pronajímané přes mobilní aplikaci.

Je třeba si uvědomit, že optimální řešení si tento druh dopravy stále hledá. Někdejší snaha zahájit a ukončit pronájem v stabilní stanici, jakémsi doku, se ukázala jako slepá ulička. Odpoledne si všichni vzali kola a vyrazili domů. Ráno se zase vraceli do centra a zoufale hledali volné místo k vrácení kola, aby přišli včas do práce. Tato traumata skončila s mobilními aplikacemi. Vypůjčený prostředek lze opustit takřka kdekoliv, pokud je to v souladu s pravidly pronajímatele a dopravními předpisy.

Koloběžky Lime

Paradoxně nejproblematičtější se v současné době v Praze jeví tyto všudypřítomné, malé, zelené koloběžky. Stáhnete si aplikaci, provedete registraci, zadáte číslo bankovní karty a frčíte. Koloběžka v aplikaci zobrazí svoji GPS polohu i stav dobití, rezervovat ji však nelze, takže se často stane, že než ji najdete, někdo je rychlejší. Na řidítkách má brzdu, zvonek a akcelerátor k obsluze elektrického pohonu. Ten se sepne, až když je koloběžka v pohybu.

Městská část Prahy 2 provoz koloběžek zakázala (jako jediná) s odůvodněním, že jsou nebezpečné. Pravda je, že jejich malá kolečka vyžadují při jízdě po velkých kočičích hlavách notnou dávku opatrnosti, nicméně městští radní nejsou od toho, aby dělali občanům mámu s tátou. Koloběžky i kola jsme vyzkoušeli a vrátíme se k nim s popisem zkušeností v samostatném článku.

Hybridní Toyoty Yaris Anytime

Mnohem komfortnější a zajímavější jsou sdílené automobily (carsharing). V Praze koncem dubna uvedla do provozu prvních sto hybridních vozidel společnost Anytime. Hybridní vozidla mají díky svému kombinovanému pohonu udělenu výjimku v parkování, a lze je tudíž zdarma ponechat beztrestně i v rezidentních zónách. Nevyžadují nástupní poplatek jako koloběžky, takže při ranní snížené sazbě dvou korun za minutu je desetiminutové svezení autem levnější než na koloběžce. Potěší i komfortní výbava se zadní parkovací kamerou.

Jak funguje pronájem auta

Nainstalujete si aplikaci Anytime z Apple Store nebo Google Play. Při registraci jste postupně vedeni instrukcemi. Ofotíte telefonem řidičský průkaz, občanský průkaz a sebe s jedním z dokladů v ruce. Během chvíle je registrace obvykle schválena, pak zadáte číslo platební karty a můžete vyrazit. Od desíti dopoledne do šesté hodiny ranní zaplatíte za minutu jízdy pět korun, možný je i celodenní pronájem. Auto je však třeba vrátit opět v Praze.

Výhodou je, že vůz si na dobu dvaceti minut lze zdarma zarezervovat, abyste k němu stihli  dojít. Svoji polohu Toyoty prozrazují na mapě v aplikaci zároveň s údaji, jak jsou na tom s palivem a RZ. I tankování je však v případě nutnosti vyřešeno, po kontaktování operátora dojde k odblokování CCS karty ve voze.

Vše se děje přes aplikaci. Dojdete k rezervovanému autu, ťuknete na odemknout, doporučujeme si vůz zvenku obejít, protože před započetím jízdy potvrdíte, že je vše v pořádku, případně nahlásíte závadu. Odklepnutí je považováno za uzavření smlouvy o pronájmu. Yarisy mají automatickou převodovku. Kdo nemá zkušenost, musí si pamatovat, že za žádných okolností nesmí k obsluze brzdového pedálu použít levou nohu. Nyní stačí stisknout startovací tlačítko vedle volantu, přeřadit volič do polohy D (Drive) a vyrazit. V cíli jízdu ukončíme, vrátíme volič do polohy P (Parking) a vozidlo uzamkneme opět přes displej. Zvenku si  auto pro jistotu mobilem vyfotíme a můžeme jít.

Sdílené dopravní prostředky v budoucnu

Patrně největším nedostatkem těchto sdílených dopravních prostředků je nespolehlivá dostupnost. Nikdy se nemůžete stoprocentně spolehnout, že ve chvíli, kdy budete auto potřebovat, nějaké v okolí objevíte. V tomto ohledu se nepochybně musí rozvíjet nabídka těchto služeb. Jejich zarezervování, dlouhodobější paušální poplatky pro stálé uživatele, případně zajištění vozidla operátorem. Zcela jistě vznikne požadavek i na různé velikosti i třídy komfortu nabízených automobilů. Kvalita služby pak pochopitelně s rozšířením nabídky výrazně poroste.

Ve velkých, auty přecpaných městech jde určitě o cestu správným směrem.

JJ

O elektrokoloběžkách Lime si můžete přečíst také zde.

Sdílené dopravní prostředky

Aplikace Anytime, začátek pronájmu. Na mapě se zobrazí nejkratší trasa k nejbližšímu vozu.

Sdílené dopravní prostředky

Aplikace Anytime, ukončení pronájmu.

Další příspěvky
Tenkrát v Hollywoodu je poslední i předposlední Tarantinův film
Tenkrát v Hollywoodu je poslední i předposlední Tarantinův film
Konec šedesátých let představoval velké změny v americké společnosti. Prezident Kennedy byl zavražděn, zuřila druhá válka ve Vietnamu, své zájmy...
Asus ZenBook Pro Duo – notebook se dvěma displeji
Asus ZenBook Pro Duo – notebook se dvěma displeji
Unikátní notebook se dvěma displeji Asus ZenBook Pro Duo (UX581) přichází na český trh. Hlavní 15,6palcový dotykový panel doplňuje ještě...
Slunovrat – slavnost se stane usměvavým peklem na zemi
Slunovrat – slavnost se stane usměvavým peklem na zemi
Skupina amerických vysokoškoláků se vypraví do Švédska. Jede s nimi i Dani (Florence Pugh), přítelkyně jednoho z nich, Christiana (Jack...