Toman, film o bezohledném bolševickém šmelináři

Toman, film o bezohledném bolševickém šmelináři

O této postavě

se léta nic nevědělo, i když skutečně existovala a zaujímala v československé poválečné mocenské struktuře významné místo. Před zhruba osmi lety oslovila australská scenáristka českého původu Zdeňka Šimandlová režiséra Ondřeje Trojana, jestli by si nechtěl přečíst zvláštní příběh. Pochopitelně ho takto zajímavý, neokoukaný námět zaujal. O původně maďarském židovi Zoltánu Goldbergovi, později Zdeňkovi Tomanovi, se dodnes moc nevědělo. Toman (Jiří Macháček) se po druhé světové válce stal díky svým vyděračským obchodním praktikám formálně šéfem komunistické rozvědky, ale jeho hlavním úkolem bylo sehnat komunistům peníze na volební kampaň. Což uměl jako málokdo. 

Disponoval obrovskou mocí a používal neomezeně bezohledné prostředky. V té době se k moci dostávali karierističní nevzdělanci, kteří se pod rouškou komunistické strany jeden přes druhého sápali k moci hlava nahlava. Nelítostně se navzájem udávali a brzy i popravovali. Vedle brutality výslechů Státní tajné bezpečnosti bledly i praktiky gestapa. Nikdo si nemohl být jist životem ani svým osudem ve výhledu řádově dní. Jenom Klement Gottwald nechal tehdy osobně popravit okolo dvou stovek svých spolupracovníků.

Dokumentární drama

Režisér Trojan přistoupil k přípravě scénáře i natáčení svého čtvrtého filmu neobyčejně poctivě a pečlivě. Držel se dostupných historických faktů, jednotlivé postavy se snažil vystihnout typově výběrem herců i v rámci děje odpovídajícím jednáním pro ně charakteristickým. Skvělé herecké obsazení připomíná někdejší socialistické televizní inscenace a seriály, ve kterých i nejmenší role často hráli vynikající a známí herci. V tomto ohledu odvedl Ondřej Trojan znamenitou práci i z hlediska historie, neboť Tomanova hodnota jednoznačně tkví i v seriózním zpracování dosud neznámé historické látky.

Toman jako filmový příběh

Ovšem film nemůže být jen o faktech, byť jsou důležitá. Onen zmíněný perfekcionalismus zřejmě do značné míry zahubil emocionální jednání postav a potažmo atmosféru situací. Všichni herci jen chodí a mluví. Bez emocí, dokonce i takřka bez mimiky a využití svého hereckého potenciálu, který jak víme, tito herci mají, a v minulosti ho už mnohokrát prokázali. Snad kromě senátora Jaroslava Kubery v roli prezidenta Edvarda Beneše.

Čest, soudruhu, čest

Herci řeknou věty a odejdou, všichni víceméně stejně. Bez jakéhokoliv vývoje a osobní angažovanosti v dané situaci. Přitom v té době panovala obrovská atmosféra strachu. Žádný funkcionář nevěděl dne ani hodiny, kdy se někomu znelíbí, nebo na něj přijde anonymní udání, a on bude bez milosti odstraněn. Z toho není ve filmu Toman téměř nic. Jen do nekonečna se stále opakující soudružský pozdrav čest práci, familiárně zkrácený na čest. Během prvních deseti minut filmu budete mít neustále se opakujícího čest, čest, čest, čest plné zuby. A k tomu nezbytného soudruhování. Ano, byla taková doba, nicméně snazší stravitelnosti by jistá uměřenost prospěla.

Body především za příběh

Výsledný dojem z filmu je proto rozpačitý. Originální námět, k jakému se filmař dostane jednou za život. Na české poměry celkem slušný rozpočet zhruba padesáti milionů korun, skvělé obsazení. Precizní, profesionální práce dala vzniknout významnému dílu. Bohužel však bez napětí, neživému, chladnému, až nudnému. Žádná z postav nevyčnívá, zaujme mezi nimi snad jen Jan Masaryk (Roman Luknár), Tomanova manželka (Kateřina Winterová) a bez rozpaků na požádání souložící vychytralá sekretářka Miládka (Kristýna Boková). Jiří Macháček zůstal svému Tomanovi dost dlužen, což patrně není jeho chyba, protože hrát měl co. Pracovníka amerického velvyslanectví by asi také lépe ztvárnil rodilý mluvčí, než český herec s komicky tuzemským přízvukem ve snaživé angličtině.

Škoda, že se nepodařilo tak příznivé podmínky pro natočení filmu zhodnotit lépe. Nicméně Toman se na jaře bude nepochybně ucházet o nějakého toho Lva, to je jisté, a za vidění přes uvedené výhrady také stojí. Už jen kvůli svému obsahu a připomenutí, že uvažování komunistů se za ta léta vůbec nezměnilo, jen metody dnes musejí používat o něco humánnější.

6,5/10

JJ

Toman, Česko, Slovensko, 2018)

žánr: drama, historický

režie: Ondřej Trojan

scénář: Zdeňka Šimandlová, Ondřej Trojan

kamera: Tomáš Sysel

hudba: Michal Novinski

hrají: Jiří Macháček, Kateřina Winterová, Kristýna Boková, Stanislav Majer, Marek Taclík, Roman Luknár, Lukáš Latinák, Táňa Pauhofová, Lukáš Melník, Jaromír Dulava, Jiří Dvořák, Martin Finger, Aleš Procházka, Monika Žáková, Radek Holub, Ondřej Malý, Matěj Ruppert, Jaroslav Plesl, Marián Mitaš, Miroslav Táborský, Ady Hajdu, Václav Neužil ml., Pavel Liška, Lukáš Hlavica, Halka Třešňáková, Petr Vaněk, Jaroslav Kubera, Ivan Sochor

délka: 145 minut

Rozhovor s Kristýnou Bokovou o filmu Toman a jejích kancelářských souložících scénách si můžete přečíst zde.

O filmu Toman se můžete více dozvědět a prohlédnout si trailery na jeho oficiálním webu.

Další příspěvky
Tenkrát v Hollywoodu je poslední i předposlední Tarantinův film
Tenkrát v Hollywoodu je poslední i předposlední Tarantinův film
Konec šedesátých let představoval velké změny v americké společnosti. Prezident Kennedy byl zavražděn, zuřila druhá válka ve Vietnamu, své zájmy...
Asus ZenBook Pro Duo – notebook se dvěma displeji
Asus ZenBook Pro Duo – notebook se dvěma displeji
Unikátní notebook se dvěma displeji Asus ZenBook Pro Duo (UX581) přichází na český trh. Hlavní 15,6palcový dotykový panel doplňuje ještě...
Slunovrat – slavnost se stane usměvavým peklem na zemi
Slunovrat – slavnost se stane usměvavým peklem na zemi
Skupina amerických vysokoškoláků se vypraví do Švédska. Jede s nimi i Dani (Florence Pugh), přítelkyně jednoho z nich, Christiana (Jack...