Anna – do kin přichází špionážní akční thriller Luca Bessona

Anna – do kin přichází špionážní akční thriller Luca Bessona

Moskevská rodačka

Anna Poliatová nemá v životě vůbec štěstí. Rodiče se jí zabili při autonehodě a ona nakonec skončila bez peněz v jednom bytě s násilníkem a zlodějem. Větší dno si lze jen těžko představit. Když se z ničeho nic objeví nabídka na jiný život, váhá jen chviličku. Všechno je lepší, než co zažívá teď. A tak se ocitá na výplatní pásce ruské tajné služby KGB. Všechno se změní jako mávnutím kouzelného proutku. Agent francouzské modelingové agentury si všimne její neobvyklé krásy a Anna strmě nastartuje úspěšnou kariéru topmodelky. Vynikající výsledky také vykazuje v odvrácené straně svého života po absolvování špionážního výcviku.

Modelka i špiónka

Představitelku Anny, ruskou herečku Sashu Luss, jsme mohli vidět v zatím jediném filmu zahraniční produkce, ve Valerián a město tisíce planet. Sasha se však přesto ukázala jako velmi vyzrálá a všestranně talentovaná herečka. Její ženské bojové scény lze směle srovnat s prvotřídními výkony Charize Theron v Atomic Blonde. Pozornost diváka a dynamika příběhu je udržována častými posuny v čase, a to oběma směry. Je třeba dávat pozor, někdy jde o měsíce, jindy o roky. Velmi otevřeně také Anna přistupuje k sexu s oběma pohlavími. A téma režiséra Luca Bessona nepřekvapí, vždyť natočil už podobný příběh Brutální Nikita.

Schematické charaktery

Srovnání se nabízí ještě s jedním nedávným špionážním thrillerem, s Rudou volavkou. Ta je však mnohem propracovanější, částečně i proto, že kniha, podle které vznikla, ve svém oboru jen těžko hledá konkurenci. Na Anně je ovšem sympatické, jak je inteligentní a přitom krásná. Méně sympatická je značná schematičnost charakterů. Muži jsou záporní, vypočítaví chlíváci, policisté zase hlupáci, jako přes kopírák. Během filmu nezemře jediná žena, jen muži. Taktéž ruské KGB fakticky vládne žena (Helen Mirren), jejíž herecký výkon je největším zážitkem v tomto snímku. Ženy v Anně vycházejí až nadpozemsky kladně.

Feministická srdéčka tedy jistě zaplesají, ovšem vyrovnanost barevného výskytu jinou skupinu nepotěší. Dělal jsem si, přátelé, celý film čárky, kolik se objeví postav jiné barvy pleti než bílé. Ani jedna! (Znalci Cimrmanova díla jistě tuto odbočku ocenili.)

Anna zdobící, vraždící

Dá se tedy říct, že tento film nic moc objevného nepřináší, až na jednu důležitou okolnost. Podobný, řemeslně perfektě natočený snímek už nějakou dobu v kinech chybí, nic zásadního se mu přitom vytknout ani nedá. Jen ten věčný souboj mezi ruskou a americkou tajnou službou by se někomu už mohl zdát okoukaný, jenže taková je realita i dnešních dnů. Celkově má děj spád a nechybí vývojová překvapení, často je nakonec všechno jinak. A nezapomeňte od začátku pečlivě sledovat časové skoky!

6,5/10

JJ

Anna (Anna, Francie, 2019)

žánr: akční, thriller

režie: Luc Besson

scénář: Luc Besson

kamera: Thierry Arbogast

hudba: Eric Serra

hrají: Sasha Luss, Helen Mirren, Luke Evans, Cillian Murphy, Nikita Pavlenko, Alexej Maslodudov, Eric Godon, Ivan Franěk, Jean-Baptiste Puech, Adrian Can, Alison Wheeler, Andrew Howard

délka: 118 minut

O skvělém filmu Rudá volavka si můžete přečíst zde.

O filmu Atomic Blonde si můžete přečíst zde.

Anna

Sasha Luss jako Anna.

Další příspěvky
Last and First Men – film, jakých jste nejspíš mnoho neviděli
Last and First Men – film, jakých jste nejspíš mnoho neviděli
První překvapení způsobí zjištění, že snímek Last and First Men se odehrává nečekaně zcela bez herců. Tedy bez herců viditelných....
Marco přichází s pátým případem dánského oddělení Q
Marco přichází s pátým případem dánského oddělení Q
Čtrnáctiletý Marco je dopaden policií na  dánských hranicích ve vlaku z České republiky. Jak se dostal k pasu pohřešovaného státního...
Svéráz českého rybolovu je naprostým fiaskem režisérky
Svéráz českého rybolovu je naprostým fiaskem režisérky
Parta šesti českých rybářů vyráží na dalekou cestu za rybami do Norska. Spojuje je dlouholeté přátelství a touha po mužském...