O filmu matka! – tvůrci prozrazují zajímavosti z natáčení

O filmu matka! – tvůrci prozrazují zajímavosti z natáčení

Velké diskuze vzbudil nový Aronofského snímek mezi lidmi

nejen na sociálních sítích. Jedná se jednoznačně o velmi kontroverzní a neobvyklé dílo, umožňující různé výklady. Nabízíme vám, co o filmu matka!, jeho přípravě i natáčení byli ochotni prozradit přímo jeho tvůrci.

Natáčení nanečisto

Režisér Darren Aronofsky měl detailní plán domu nalepený na podlaze. Spolu s kameramanem šesti Aronofského filmů Matthewem Libatiquem (nominovaným na Oscara za film Černá labuť), natočili testovací verzi celého filmu. V  prostoru, kde se konaly konkurzy nebyly žádné zdi. Pouze lepicí páska na podlaze ohraničovala prostor, který teprve vznikne. Aronofsky připomíná: „I tak jsme ale natočili každý záběr, každou scénu. Andy Weisblum, můj střihač, to pak sestříhal dohromady. Mohli jsme se potom podívat na 90minutovou verzi „bez účesů a makeupu.“ V podstatě jsme tím dostali představu o pohybech kamery a vývoji postav v  průběhu celého filmu ještě předtím, než jsme vůbec začali točit naostro.“

Omezení pro kameru

Aronofsky byl rozhodnutý natočit film výhradně z  pohledu matky, což pro Libatiqueho znamenalo drasticky omezené možnosti. Libatique se s  kamerou v  domě pohyboval „v dlouhých jednotlivých záběrech, které byly snímány ručně, nahoru, dolů, podél úzkých chodeb,” dodává Franklin. „Pohyboval se jedním směrem a zároveň přejížděl zprava doleva, aby zachytil akci v  pokoji, který byl uprostřed domu.“

A to nebyla výzva jediná. Natočili jen  hrstku širokých záběrů, když je matka sama. „Jednoduše řečeno, film je natočen buď přes její rameno, nebo směrem na její obličej, případně na to, na co se dívá. To je ale strašně omezené množství záběrů, které si potom přinesete do střižny,“ uznává Aronofsky. Z  dvou hodin filmu je tak 66 minut detailních záběrů Jennifer Lawrence „a  přesto si to neuvědomíte,” říká Aronofsky. „Kdyby Jen v  kterékoliv chvíli nepracovala, neměli bychom moc možností, kam jít. Musela být nekonečně přesná a dobrá.“

Aronofsky přiznává, že měl během zkoušek strach. Lawrence vypadala tak uvolněně a ta role se tak lišila od všeho, co herečka dosud dělala, že si nebyl jist, jestli to, co si pro roli matky představoval, zvládne. Ale ve chvíli, kdy natáčení v  Montrealu začalo, zjistil, že Lawrence takhle postupuje – našla matku. „Vlastně jsem se doopravdy s  postavou, kterou Jen ve filmu ztvárňuje, seznámil až první den natáčení, když se objevila v  kostýmu, učesaná a bosá,“ říká Aronofsky. „Je bosá v průběhu celého filmu. Matka! přede mnou začala ožívat. To množství jejího ryzího talentu bylo až šílené.“

Vše se odehrává uvnitř domu

Protože dům je v podstatě jednou z postav filmu, bylo zásadní najít perfektní stavbu. Když selhala snaha nalézt už existující dům, který by přesně splňoval požadavky filmařů, využil Aronofsky výtvarníka Philipa Messinu. Ten už dříve jako výtvarník s Lawrence pracoval na sérii Hunger Games, takže mu takový dům postavil. K  tomu Franklin poznamenává: „Celý film se odehrává v  tomto jednom domě, ale představovalo to docela dost stavebních prací. Na začátku filmu se zdá, že je z  85 % hotov, ale mění se a  postupně proměňuje. Prochází mnoha úrovněmi destrukce.“ Protože se příběh odehrává výhradně v  domě, může to působit klaustrofobicky. „Výzvou bylo nalézt způsob, jak udělat tyhle kulisy neustále překvapující.“

Paramount nešetřil

„Nakonec jsme přijeli do Montrealu a tam jsme vlastně ten dům postavili – dvakrát. Napoprvé jsme postavili v  nádherném prostředí pouze první patro. To nám umožnilo natočit všechny denní záběry a točili jsme je všechny popořádku. Potom jsme postavili celý dům ve studiu v Montrealu a mohli jsme točit noční záběry,“ říká Aronofsky. „Film jde postupně stále víc a víc do temnoty, do noci a my jsme byli schopní natočit celou tu cestu v  jednom dlouhém náročném záběru.“

Ona a On o filmu matka!

„Když moji postavu uvidíte poprvé, zjistíte, jak moc lásky a vášně dává svému domovu,” vysvětluje Jennifer Lawrence. „Přestavěla dům, který patří jejímu manželovi. Vyhořel dřív, než se se svým mužem seznámila, snažila se, jak nejlépe dovedla, protože Ho miluje a chce pro ně vytvořit perfektní prostředí. Dá do toho celé své srdce… Je to pro ni projekt plný vášně. On je úžasný umělec, který potřebuje chválu a ocenění. Potřebuje být uctíván a ona je ochotná mu tohle všechno poskytnout. Ona se k Němu chová s posvátnou úctou.

V  určitém bodě si zvykne na její pozornost, na její pohled, na její čtení všeho, co napíše. Potřebuje novou stimulaci. Tohle láme srdce v jakémkoliv vztahu, kde cítíte, že nejste dostačující. Ona je tou ženou, která dává vše, aby mohla být a byla vším tomuto umělci, ale je to málo, on jí už stimulován není.“

„Když Ed Harris (muž) zaklepe na naše dveře, poprvé se na scéně objeví jiná postava než my dva, už tam nejsem jen s Javierem. A je to naprostý cizinec, což je pro Javierovu postavu vzrušující i posilující, pro matku však odporné. Způsob, jakým On a muž spolu vycházejí, je děsivý… A během filmu jejich vztah obludně narůstá.“

Zcela bez hudby

„Velkou výzvou tohoto filmu bylo, udělat ho bez hudby,” říká Aronofsky. „Nebylo to proto, že bychom neměli možnost získat skvělou hudbu. Pracoval jsem s  jedním z  nejlepších hudebních skladatelů na světě. Ale problém s  hudbou je ten, že svádí (příběh) konkrétním směrem.” A proto se Aronofsky a Jóhannsson po měsících strávených zkoumáním různých hudebních směrů rozhodli, že nejlepší hudbou pro tento film bude vůbec žádná hudba.

Jóhannsson to popisuje takhle: „matka! je film, kde polovičatost nemá místo a poté, co jsme s  Darenem objevili mnoho různých přístupů, instinktivně jsem hudbu úplně odstranil.“

Jediná hudba se objeví pod částí závěrečných titulků.

Recenzi filmu matka! si můžete přečíst zde.

O filmu matka

Další příspěvky
Last and First Men – film, jakých jste nejspíš mnoho neviděli
Last and First Men – film, jakých jste nejspíš mnoho neviděli
První překvapení způsobí zjištění, že snímek Last and First Men se odehrává nečekaně zcela bez herců. Tedy bez herců viditelných....
Marco přichází s pátým případem dánského oddělení Q
Marco přichází s pátým případem dánského oddělení Q
Čtrnáctiletý Marco je dopaden policií na  dánských hranicích ve vlaku z České republiky. Jak se dostal k pasu pohřešovaného státního...
Svéráz českého rybolovu je naprostým fiaskem režisérky
Svéráz českého rybolovu je naprostým fiaskem režisérky
Parta šesti českých rybářů vyráží na dalekou cestu za rybami do Norska. Spojuje je dlouholeté přátelství a touha po mužském...