Ovlivní recenze nákup?

Ovlivní recenze nákup?

Genderové stereotypy na internetu neplatí.

Muži jsou zřejmě spíše pečliví „sběrači“, ženy „intuitivní lovkyně“.

Podle výzkumu společnosti Seznam.cz a dat z portálu Zboží.cz jsou to naopak muži, kdo při výběru zboží projevují „sběračské“ vlastnosti a ženy se často chovají jako „lovkyně“. Muži tráví výběrem zboží na internetu hodně času, téměř polovina (47 %) si při brouzdání konkrétní produkt teprve vybírá. V případě technologického zboží (počítače, telefony, tablety, foto-video…), kde zhruba 80 % nakupujících tvoří muži, podle průzkumu výrazně ovlivňuje výběr zboží čtení recenzí ve 44 %. Naopak v typicky ženských kategoriích (dětské zboží, kosmetika, zdraví a léky, potraviny a nápoje) recenze významně ovlivňují výběr zboží jen v 36 %. Kromě toho ženy na internet chodí „rychle lovit“: vědí, co chtějí, rychle koupí a příliš se nerozhlížejí.

 

Muži vybírají

V jiném ohledu však genderové stereotypy platí. O mužích se dá říci, že si nejčastěji na internet chodí pro elektroniku a auto-moto výrobky. Rekordmanem je kategorie auto-moto, kde muži tvoří 89,8 % nakupujících. V kategorii počítačů je to 83,1 % a také další kategorie (telefony, navigace, foto-video, jiná elektronika) se pohybují kolem 80 %.

„Osm z deseti nakupujících, tedy hlavně mužů, před nákupem vyhledává recenze. V případě kategorie elektroniky se nechá recenzí výrazně ovlivnit rovná polovina nakupujících, u počítačů na doporučení spoléhá 42 %,“ doplňuje Milan Šmíd, manažer služby Zboží.cz. Nákup v těchto segmentech tedy není téměř nikdy spontánní akcí. Jako zajímavost dodává jasný trend pořizování tabletů dětem pro roli pomocníka se studiem: „Pro notebooky je vedle Vánoc hlavní sezonou jaro, kdy jsou na trh uváděny nové modely, ale o tablety se Češi mnohem častěji zajímají se začátkem školního roku.“

V kategorii auto-moto jsou hlavním tématem celého roku pneumatiky – představují zde 55 % veškerých prokliků v kategorii na Zboží.cz. Zajímavé je, že druhou příčku obsadily motorové oleje. Podstatnou část vozového parku v ČR stále tvoří staré automobily (podle statistiky Sdružení automobilového průmyslu bylo k 31. 6. 2015 průměrné stáří osobních automobilů v ČR 14,73 roku) a Češi si motorový olej evidentně rádi kupují a mění individuálně,“ říká Milan Šmíd. Zajímavé je, že recenze v kategorii auto-moto v porovnání s ostatními „mužskými“ kategoriemi mají nejnižší význam. Lidé zřejmě kupují oblíbené výrobky a značky. I tak se ale pro konkrétní výrobek díky recenzím rozhodne 40 % z nich.

 

Ženy si jdou za svým

I když genderový stereotyp by hlásal, že jsou ženy nerozhodné, v on-line nákupech to neplatí. Na recenze spoléhají mnohem méně často než muži. Z údajů Seznam.cz Výzkumníka vyplynulo, že když už se rozhodnou na internetu nakupovat, vědí, co chtějí, a recenze je moc neovlivní. Recenze v „ženských“ kategoriích zboží významně ovlivňují výběr jen ze třetiny.

 

Věci pro radost a do domácnosti nakupují muži i ženy podobně

V jakých kategoriích muži a ženy nakupují zhruba půl na půl? Je to dům, byt a zahrada, dále kultura, zábava a cestování a trochu překvapivě také domácí spotřebiče. Posledně jmenovaná kategorie je zároveň rekordmanem ve významu recenzí – hledá je 86 % lidí a podle průzkumu zásadně ovlivňují nákupní rozhodnutí v téměř 54 % případů. A jaké produkty zde vedou? „Pětina lidí vyhledávala lednice, dále pak vysavače a pračky. Zájem o ně je v průběhu ročních období vyrovnaný s výjimkou podzimu, kdy počet hledání klesá až o polovinu,“ doplňuje Milan Šmíd.

Screen Shot 2015-11-10 at 19.28.21 Screen Shot 2015-11-10 at 19.28.06 Screen Shot 2015-11-10 at 19.27.58 Screen Shot 2015-11-10 at 19.27.35 Screen Shot 2015-11-10 at 19.27.09 Screen Shot 2015-11-10 at 19.26.51

Další příspěvky
Svéráz českého rybolovu je naprostým fiaskem režisérky
Svéráz českého rybolovu je naprostým fiaskem režisérky
Parta šesti českých rybářů vyráží na dalekou cestu za rybami do Norska. Spojuje je dlouholeté přátelství a touha po mužském...
Zabijákova žena a bodyguard po letech pokračují v krasojízdě
Zabijákova žena a bodyguard po letech pokračují v krasojízdě
Režisér Zabijáka Patrick Hughes od minulého filmu Zabiják & bodyguard svou režijní filmografii nijak neobohatil a věnoval se nadále jen...
Cruella – nikdo se neumí pomstít jako naštvaná ženská
Cruella – nikdo se neumí pomstít jako naštvaná ženská
Estelle si připadala výjimečná už od dětství. Svou rozpolcenost dávala najevo i vizuálně. Polovinu vlasů vždy nosila obarvených nabílo, druhá...