žije Jana Dušejková. Důchodkyně se svéráznými názory, přivydělávající si jako učitelka angličtiny. Protože je sama, vyznačuje se přecitlivělým vztahem ke zvířatům. Ve filmu Přes kosti mrtvých je mimořádně populární myslivectví, díky němuž dochází k masovému vybíjení zvěře v přírodě. Proto paní Dušejková neustále rozesílá dopisy, ve kterých na tento rozmáhající se nešvar upozorňuje. Svým intenzivním bojem za práva zvířat je široko daleko proslulá, a většinou k smíchu. Z různých náznaků vidíme, že má raději zvířata, než lidi. Brzy se ale začnou v okolí vyskytovat prapodivné vraždy, a tak hubení zvěře ustupuje palčivějšímu problému. Nakonec se ukáže, jak se lze právě přes Dušejkovou dobrat k rozřešení vražd.
Okamžitě od začátku filmu zaujme výrazná, nezvykle sugestivní kamera. Vytváří melancholicky temné obrazy, neobyčejně působivě navozující poetickou atmosféru nádherné Kladské přírody, kde se příběh odehrává. Právě kamera nám zprostředkovává subjektivní pohled na události očima Dušejkové. Takhle skvělá, citlivá práce s kamerou se často nevidí. Postupně se nenápadně z žánru tragikomedie s přibývajícími mrtvolami přesouváme přes krimi až ke thrilleru. Sledujeme velmi silné scény, například když se soused Dušejkové po vykouření jointa u táboráku svěřuje s drastickými zážitky z dětství, které dosud nikdy nikomu neřekl, a zárověň se jim ze srdce na plné kolo chechtá.
Je známo, že polská kinematografie nabízí mnohem zajímavější snímky, než česká, a Přes kosti mrtvých je dalším z nich. Potěší tradičně vynikající výkon Miroslava Krobota, na prvním místě však zazářila jednoznačně představitelka Dušejovské Agnieszka Mandat. I autorka knižní předlohy Olga Tokarcuk na setkání v Praze přiznala, že je dokonce mnohem lepší, než si ji představovala, když knihu psala.
Přízračné záběry kamery doprovází ponurá, dramatická, filmová hudba, příběh má spád tam, kde je třeba a působí v různých místech jak má. Trochu diskutabilní je fundamentalistické morální vyznění směrem k ochraně zvířat. Dá se snad o něco lépe pochopit když si uvědomíme, že autorka knihy je celoživotní vegetetariánka.
Škoda, že název filmu nepůsobí na první pohled moc srozumitelně. Nenechte se tím však odradit, vidět ho stojí za to.
7/10
JJ
Přes kosti mrtvých (Pokot, Polsko, Česko, Německo, Švédsko, Slovensko, 2017)
žánr: krimi, drama, thriller
režie: Agnieszka Holland
předloha: Olga Tokarczuk (kniha)
scénář: Agnieszka Holland, Olga Tokarczuk
kamera: Jolanta Dylewska, Rafal Paradowski
hudba: Antoni Komasa-Łazarkiewicz
hrají: Agnieszka Mandat, Wiktor Zborowski, Miroslav Krobot, Jakub Gierszał, Tomasz Kot, Borys Szyc, Marcin Bosak
délka: 128 minut