Přistání na Měsíci prověřeno novými grafickými kartami Nvidia

Přistání na Měsíci prověřeno novými grafickými kartami Nvidia

Před čtyřmi lety

se produkční tým Nvidia, zabývající se vytvářením video ukázek, pustil do zajímavého úkolu. Využil tehdejší nejlepší grafické karty, aby zbořil mýtus, že mise Apollo 11, resp. samotné přistání na Měsíci, byl hoax. Výsledek byl tak přesvědčivý, až se video stalo předmětem vtipů. Tvrdily, že k vytvoření iluze přistání na Měsíci bylo potřeba technologie, které v té době neexistovala. 

Nyní, téměř přesně půl století poté, co Neil Armstrong poprvé vystoupil na povrch Měsíce, Nvidia renovovala záznam o ray-tracing v reálném čase. Umožnila ho nejnovější grafická architektura Turing.

Apollo 11 znovu na pranýři

CEO společnosti Nvidia Jensen Huang předvedl v Mnichově před tisíci podnikateli, výzkumníky, technology a médii v této záležitosti úctyhodný pokrok. Ukázal, že nejnovější grafické procesory Nvidia RTX jsou schopné v reálném čase pracovat s dosud nevídaným množstvím dat. Umožnily digitálně obnovit jednu z ikonických fotografií astronauta Buzze Aldrina, když přitahuje žebřík přistávacího lunárního modulu. A následně autentického videa o přistání na Měsíci. Cílem bylo dokázat jeho pravost.

Přistání na Měsíci

Kvalita dosažená rekonstrukcí původního záznamu před čtyřmi lety není už z dnešního pohledu příliš uspokojivá.

Mravenčí vědecká práce

Architektura Turingu například umožnila videotýmu Nvidia plynule vysledovat cesty stínu a světla. V celém obraze hrály důležitou roli kombinace různých odrazů i přímého osvětlení. Před technologií RTX by to zvládaly pouze speciální pracoviště s extrémním výpočetním výkonem. I tak by výpočty nejspíš trvaly týdny, možná i měsíce.

Demonstrační tým shromáždil veškeré detaily, které se jim podařilo sehnat. Prozkoumali nýty na lunárním modulu, identifikovali vlastnosti prašného povlaku na měsíčním povrchu a změřily odrazivost materiálů použitých na skafandrech kosmonautů.

Přistání na Měsíci

Vývojáři Nvidia zkoumali přímé sluneční paprsky, i odrazy přicházející od přistávací plochy.

Zásadní sluneční světlo

K aktualizaci původního videa vývojáři Nvidia použili scénu měsíčního přistání v Unreal Engine 4, herním engine vyvinutém firmou Epic Games. Simulovali, jak přímé sluneční paprsky tak odrazy přicházející od přistávací plochy. Veškeré druhy osvětlení působící na Armstrongův oblek v okamžiku, kdy vystoupil po přistání z modulu.

To vše jen zvýšilo věrohodnost předchozího i nejnovějšího videa. Potvrdilo se to, co bylo zjištěno před čtyřmi lety. Osvětlení astronautů na fotografii a videu nemohlo být způsobeno jiným světelným zdrojem, než sluncem. Tak dokonalé studiové napodobení v takovém rozsahu nepřichází v úvahu.

Přistání na Měsíci proběhlo!

To dokazuje, že tedy nejspíš existují pouze dvě možnosti. Spiklenecké teorie se nepotvrdily a přistání Apollo 11 na Měsíci je skutečné. Nebo si NASA myslela, že letět na Měsíc je příliš složité. Místo toho raději postavila stroj času, a poslala někoho o 50 let dál do budoucnosti, aby vymyslel grafickou kartu Nvidia RTX. Nechť si každý vybere, co je mu bližší.

O vynikajícím filmu, zabývajícím se prvním a jediným přistáním člověka na Měsíci, si můžete přečíst zde.

Dokument o rekonstrukci původních záznamů lze vidět zde.

Další příspěvky
Last and First Men – film, jakých jste nejspíš mnoho neviděli
Last and First Men – film, jakých jste nejspíš mnoho neviděli
První překvapení způsobí zjištění, že snímek Last and First Men se odehrává nečekaně zcela bez herců. Tedy bez herců viditelných....
Marco přichází s pátým případem dánského oddělení Q
Marco přichází s pátým případem dánského oddělení Q
Čtrnáctiletý Marco je dopaden policií na  dánských hranicích ve vlaku z České republiky. Jak se dostal k pasu pohřešovaného státního...
Svéráz českého rybolovu je naprostým fiaskem režisérky
Svéráz českého rybolovu je naprostým fiaskem režisérky
Parta šesti českých rybářů vyráží na dalekou cestu za rybami do Norska. Spojuje je dlouholeté přátelství a touha po mužském...