ze žánru politické satiry Prezident Blaník má za sebou veleúspěšný vstup do českých kin. Jak je s ním spokojen jeho režisér Marek Najbrt, když po pěti zdařilých seriálových letech se jeho lobbista Tonda Blaník konečně dostává na plátna kin jako celovečerní snímek?
Stejně jako v případě seriálu mohou diváci očekávat zábavný a groteskní pohled na naši politiku. Prezident Blaník je komedií, filmem, který reflektuje naši společnost s nadhledem a nadsázkou. Diváci se setkají s Antonínem Blaníkem a jeho zaměstnanci Lenkou a Žížalou, které jsme tentokrát vyslali mimo jejich kancelář do skutečného světa české politiky.
Nápad na delší tvar se objevil poměrně nedlouho po vzniku seriálu, ale teprve druhá přímá prezidentská volba nám dala opravdu silný impulz k tomu, abychom realizovali film. Je to pro nás příležitost k uzavření jedné etapy Tondova mediálního života.
To byl náš původní koncept. Docela dlouho a seriózně jsme to zvažovali, ale nakonec jsme se spolu s Markem Danielem rozhodli toto potenciálně velmi obtížné dobrodružství nepodstoupit. Zvolili jsme jiné řešení a zpětně vzato toho nelitujeme.
Vzhledem k počtu lidí, kteří sledovali seriál, bychom asi úplně bez šancí nebyli. Osobně si myslím, že bychom to zvládli, ale já osobně bych Tondu na Hradě vidět nechtěl. Je to totiž dost příšerná osoba a takových jsme tam měli už dost.
Už v seriálu jsme se snažili reagovat co nejpružněji na aktuální společenské a politické události. Scénář filmu Prezident Blaník vznikal a rostl spolu s vývojem kampaně. Sledovali jsme aktivity kandidátů a snažili se s nimi dostat do kontaktu. Natáčení skončilo až v období mezi prvním a druhým kolem volby právě proto, abychom byli co nejaktuálnější.
Není to standardní forma. Komedie to je, protože se snažíme diváky i sebe pobavit, ale v našem filmu se objevují mimo jiné i dokumentární prvky, takže se jedná o multižánrový tvar. Což v mojí filmografii ostatně není nic neobvyklého.
V první části filmu Antonín Blaník sám kandiduje na post prezidenta republiky. Jeho kandidatura se však zhroutí a Tonda musí vsadit na jiného kandidáta, aby s jeho pomocí uskutečnil svůj plán na největší obchod v dějinách českého lobbingu. Koho si má ale vybrat, když neví, kdo vyhraje?
První kolo volby jsme zvládli reflektovat ještě v rámci natáčení. Poslední dva natáčecí dny jsme totiž měli naplánované až po oznámení jeho výsledku. Během nich jsme natočili dva různé konce pro případ vítězství Jiřího Drahoše i Miloše Zemana. A oba jsme sestříhali, ozvučili a připravili k zařazení do filmu na poslední chvíli.
Spíš než kandidátům jsme o sobě předem dávali vědět organizátorům akcí. Politici sami na Tondu reagovali až překvapivě vstřícně, ochotně s ním hráli naši hru. Miloš Zeman mu dokonce i zamával, ale v tomhle případě mám pocit, že si ho spíš s někým spletl.
Tomáš Klus se celou záležitostí bavil. Myslím, že se mu líbilo narušit svou pověst konzistentního „pravdoláskaře“ a bojovníka za lepší svět. Nic pro něj nebyl problém, a navíc nám ve svém stylu složil a zazpíval bizarní písničku oslavující Tondu Blaníka – největší svini v dějinách ČR.
Od začátku jsme věděli, že Lenka bude v našem příběhu řešit svého syna Milánka. Pak jsme při natáčení na Národní třídě potkali Ivana Bartoše, Halka Třešňáková zaimprovizovala, ztropila mu hysterickou scénu a zápletka byla na světě. A Ivan Bartoš si po pozdější domluvě s chutí zahrál sám sebe v další, tentokrát už domluvené situaci.
Poučeni Ovčáčkem víme, že tzv. „pražská kavárna“ se neštítí ničeho, že jedná na základě objednávky EU a NATO a že je to vlastně mafiánská struktura. Tak jsme ji v tomhle duchu zobrazili, aby si naši občané konečně uvědomili, s kým mají tu čest. A chudák Žížala to odnesl, stal se její nevinnou obětí, v důsledku čehož nechtěně zmařil Blaníkovu prezidentskou kandidaturu.
Ačkoli to tak na první pohled nevypadá, Blaník se během sametové revoluce setkal s Václavem Havlem a nakazil se jeho duchem. Plamínek později zhasl, z Tondy se stala cynická svině, ale vlivem okolností v našem příběhu jiskra opět zadoutná, posléze se rozhoří naplno a z Tondy aspoň na okamžik udělá lepšího člověka.
Vždycky jsme se snažili do seriálu nepromítat naše osobní politické preference a chtěli jsme to dodržet i ve filmu. Ani jeden z jeho dvou přichystaných konců proto nebyl žádným happyendem. Snažíme se dělat legraci ze všech bez ohledu na naše sympatie a antipatie.
Do filmu ani seriálu své preference nepromítáme, ale tady si dovolím být osobní. Pro mě to byl zápas o směřování naší společnosti pro nejbližší období. A ten zápas jsme z mého hlediska prozatím prohráli. V první přímé volbě byla část voličů úspěšně vystrašena návratem sudetských Němců do pohraničí, tentokrát se je podařilo vyděsit vidinou uprchlíků zaplavujících naši republiku. V obou případech to byl vychytralý a podlý tah, za který by se nemusel stydět ani Tonda Blaník…
Recenzi filmu prezident Blaník si můžete přečíst zde.
Oficiální web filmu zde.