i skončí. Příběh se odehrává během druhé světové války. Tři sestry (nesmějte se!) žijí samy v domě. Manžely (Martin Finger, Jiří Macháček) dvou z nich zavřeli za roznášení letáků (válečná zápletka). Se vším jim v domácnosti obětavě pomáhá jejich rodinný přítel, lékař Jiří (Ondřej Sokol). Spí v kuchyni na gauči a je k dispozici k jakékoliv činnosti, která je třeba. Zahradnictví: Rodinný přítel je avizováno jako prequel Pelíšků (a první z trilogie), takže nás nepřekvapí, když nakonec jedna mrtvá postava obživne (nápověda: tehdy Jiří Kodet). Naopak jiná z hlavních postav na konci z ničeho nic zemře, což se v závěru dozvíme jen z patetické recitace podivnou, archaickou češtinou.
Film začíná dobovým záznamem písně Voskovce a Wericha Proti větru. Jinou písní těchto dvou pánů končí. Proč, těžko říct, s dějem to nijak nesouvisí. Nejvýznamnějším pokusem o komično je scéna s podřezáváním husy. Jako kdyby vypadla z nějaké Troškovy taškařice. V první polovině sledujeme lehké náznaky jakési konspirace, dlouho netušíme, oč jde, až najednou leží na stole taška s letáky. Nebo vánoční scéna, kdy se všechno připravuje, pak strojí stromeček, naděluje Ježíšek, zpívají se koledy, vše nekonečně, takřka v reálném čase. A ke konci si nažehlení, čistí ruští vojáci osvoboditelé postaví stan u jejich domu a poflakují se tam kolem. To už jste tak uondáni, že se ani neptáte po stopadesáté proč. Všude samé náznaky, tvůrci se zřejmě těšili, že s nimi divák nadšeně pojede na jejich tajemné myšlenkové vlně.
Rozhodně je třeba zmínit jednotlivé herecké výkony, byť se je v některých případech takto skoro ani nechce nazývat. Na první pohled by se zdál být výborným výkon Aňi Geislerové. Je ovšem s jedním velkým ale. Úplně stejně totiž hrála ve všech svých filmech z poslední doby. Smutný je pohled na pokus Ondřeje Sokola o charakterní herectví ve Stanislavského stylu. Veškeré snahy bavit přítomné dámy s dětmi vedou ke stejně blahosklonné poloze, v jaké moderuje pěveckou soutěž Tvoje tvář má známý hlas.
Speciálním případem je výskyt Karla Dobrého na začátku a na konci filmu. Bylo by logické snažit se na začátku upoutat, získat si diváka na svoji stranu. A na závěr vyzněním provázet téhož diváka v myšlenkách na cestě z kina. Tak na tohle si Jan Hřebejk najal druhořadého herce Karla Dobrého? Jeho křečovitý, špatný pseudovýkon spolehlivě sestřelil jak začátek, tak konec. Opravdu bylo tohle nutné? Nechat ho tzv. rvát kulisy?
Martin Finger si naopak počíná natolik nenápadně a bezbarvě, že není příliš zřetelné, co si máme o jeho postavě, resp. projevu myslet. Naštěstí se vyskytuje jen na začátku a chvíli na konci. Docela příjemným osvěžením je hamižná sestra Marie.
Jednoznačnou hvězdou celého filmu je malá Danuška. Dětská role, jejíž představitelka Josefína Marková je úžasně bezprostřední, autentická a vtipná. Převálcovala všechny. Při jejím dotazu zklamaným hláskem: „Maminko, a proč tatínek neumřel?“ se v kině ozval jediný smích za celé dvě hodiny.
Chatrný příběh je inspirován autobiografickými prvky scénáristy Petra Jarchovského. Zřejmě proto je tam zbytečně moc postav, které příliš a často nesmyslně mluví. Bylo asi důležité nevynechat žádnou tetičku svého dětství. V první polovině se neděje vůbec nic pro příběh důležitého, ve druhé půlce se do hry vrátí jedna z postav, takže se spád velmi nepatrně zrychlí.
Bohužel se kdysi nadějné tvůrčí dvojici podařilo vytvořit nekonečně zdlouhavý, nudný film, plný předvídatelných klišé. S nezajímavými, škrobenými, místy až trapnými dialogy a vesměs podprůměrnými hereckými výkony. Když při závěrečných titulcích začne hrát vánoční píseň Tichá noc, nevíte, jestli se smát, nebo plakat. Návštěva tohoto filmu je prostě ztrátou času.
Doufejme, že pokračování trilogie bude alespoň o trochu lepší.
4/10
JJ
Zahradnictví: Rodinný přítel (Česko, Slovensko, Polsko, 2017)
žánr: drama
režie: Jan Hřebejk
scénář: Petr Jarchovský
kamera: Bartek Cierlica
hudba: Petr Ostrouchov
hrají: Ondřej Sokol, Aňa Geislerová, Josefína Marková, Martin Finger, Jiří Macháček, Gabriela Míčová, Klára Melíšková, Karel Dobrý, David Novotný, Lenka Krobotová, Sabina Remundová
délka: 98 minut