Zrcadlení dat z telefonu na displeji ve voze

Zrcadlení dat z telefonu na displeji ve voze

Subaru Outback 2.5i Lineartronic s Alpine ICS-X8 je spojení vozu, dvoudinového multimediálního autorádia a navigace, které jsme otestovali

 

 

Vozy Subaru mají mezi svými příznivci (a nejen mezi nimi) výsadní postavení. Pro každého, kdo zažil jízdu s pohonem všech čtyř kol, je synonymem tohoto pojmu právě značka Subaru. Když k tomu přidáme sportovní úspěchy v automobilových soutěžích, je jasné, že vozy této značky si své zákazníky vždy najdou mezi řidiči, kteří chtějí řídit výjimečné auto. My jsme s ohledem na technologické zaměření magazínu T3 uvítali možnost otestovat model Subaru Outback, vybavený novým konceptem centrálního elektronického informačního a audio systému Alpine ICS-X8.

 

Líbivost designu každého vozu je do značné míry subjektivní záležitostí každého člověka. Jasné je, že Outback představuje moderní prostorné SUV, jehož puncem jsou právě hvězdy ve znaku. Vůz působí velmi solidním dojmem, a to jak díky svému exteriéru, tak i vnitřnímu prostoru a pracovišti řidiče. Jeho výborným základem je nepřekvapivě permanentní pohon všech čtyř kol ve spojení se spolehlivým motorem boxer s protilehlými písty. Automatické řazení obhospodařoval v našem případě systém Lineartronic, jehož elektronika rozděluje točivý moment na nápravy podle aktuálního vyhodnocení a potřeby.

 

 

Interiér

To, jaký dojem řidič získá po usednutí za volant, nezáleží zdaleka jen na velikosti vnějších rozměrů vozu. Outback zaujme nadstandardním dojmem prostoru, ke kterému přispívá vysoko posazená střecha a z ní plynoucí spousta místa nad hlavou cestujících. Dokonce ani lidé sedící vzadu se zde necítí stísněně. Zkrátka s Outbackem můžete bez problémů uspořádat dlouhý výlet členů basketbalového týmu. Sedadla poskytují příjemný posaz s dobře řešeným designovaným bočním vedením (Outback není Impreza WRX STI). Díky zvýšenému podvozku je řidiči dopřán perfektní výhled z vozu. Přístroje s analogovými ukazateli jsou podsvíceny bíle. Uprostřed na přístrojové desce je umístěn malý displej, jenž informuje o teplotě, aktuálním času a hodnotách, které poskytuje palubní počítač.

 

 

Zajímavé řešení představuje navigace Alpine

Přístrojům dominuje v prostoru mezi řidičem a spolujezdcem pro všechny cestující dobře viditelný velký dotykový displej centrálního systému, který sdružuje velmi zajímavý koncept navigace spojené s audio a video přehrávačem a handsfree. Avšak srdce navigačního systému není uloženo v útrobách přístrojové desky, jak by logika konceptu automobilu s vestavěnou navigací napovídala, ale Alpine ICS-X8 má v odkládací skříňce mezi předními sedadly vyvedeny dva USB konektory. Jeden z nich je určen pro připojení mobilního telefonu Nokia s integrovanou navigací. Po připojení komunikuje a předává data na velký centrální displej vestavěný do přístrojové desky. Obrazovka poskytuje řidiči naprosto totožné informace jako displej telefonu, ale ve výborně čitelném velkém formátu.  Vše je spojeno i s hlasovými instrukcemi, jež přebírá centrální audiosystém.

Celá věc je postavena na standardu MirrorLink, který zavedlo Car Connectivity Consortium, a umožňuje bezproblémové připojení i ovládání chytrých telefonů Nokia a aplikací pomocí Alpine ICS-X8. MirrorLink je nástupcem technologie dříve známé jako Terminal Mode. V podstatě jde o zrcadlení obrazovky a především datového obsahu telefonu na sedmipalcovém displeji ve voze.

 

 

Toto řešení se nám v konceptu jeví jako velmi čisté a elegantní. Jednoznačnou předností je velmi snadná aktualizace map pomocí připojení mobilního telefonu k počítači. Další výhodou může být použití navigačního a informačního systému i poté, co vystoupíte z auta. Jednoduše odpojíte telefon z USB (ze kterého se celou cestu autem samozřejmě dobíjel) a pokračujete dál pěšky. Nevýhodu (alespoň prozatím) představuje vázání navigace na konkrétní značku mobilního telefonu. Avšak i kdybyste měli pořizovat alespoň základní model Nokie kvůli navigačnímu systému Alpine ICS-X8, tak v kontextu s pořizovacími náklady vozu je tato investice zanedbatelná. Druhý USB konektor v přihrádce lze využít pro připojení USB disku jako zdroje MP3 souborů nebo dokonce filmů pro centrální systém Alpine. Pokud jste však zvyklí na „stará“ dobrá cédéčka, stačí tlačítkem odklopit displej, za kterým se objeví šachta pro vstup disku. A když už jsme se dotkli filmů, vložit můžete i filmový DVD disk nebo DivX.

Handsfree, které je součástí Alpine ICS-X8, je založeno na komunikaci pomocí standardu Bluetooth – a ve spojení s centrálním audiosystémem funguje velmi spolehlivě. Jde spárovat s více telefony, přičemž před jízdou jednoduše vyberete ten, který bude právě aktivní. Pokud používáte „navigační telefon“ i jako osobní mobil, můžete mít při jízdě k dispozici dva telefony najednou, což velmi kvitujeme.

 

Jízda a vlastnosti

Pocit z jízdy s Outbackem vybaveným benzinovým motorem o zdvihovém objemu 2 457 cm3 je příjemný. Pro všechny běžné jízdní situace poskytuje dostatečný výkon. Nepočítejte však s tím, že se budete na dálnici honit se sportovními vozy. Výkon 167 koní a maximální točivý moment 229 N.m (při 4 000 otáčkách) rozložený na všechna kola poskytuje tomuto SUV subjektivně velmi svižný start z klidu, kdy zaberou všechna kola najednou. Pružné zrychlení a dynamika vozu při předjíždění do kopců a držení motoru v nejvyšších otáčkách nejsou klíčovými benefity tohoto vozu, což ovšem odpovídá celkové koncepci. To ovšem vyvažuje naprostá jistota a sebevědomí Outbacku při projíždění zatáček. Automobil je doplněn systémem jízdní stability, který výborně funguje v mezních situacích, a pro případ, že byste si chtěli hrát, jde do značné míry stiskem tlačítka eliminovat.

V době, kdy se mobilní telefon stává stále důležitějším centrem komunikace a obsluhy nejrůznějších osobních i pracovních dat, je MirrorLink logickým řešením. V blízké budoucnosti pochopitelně padne omezení na jednoho výrobce, rozšiřovat se budou možnosti jako přístup k e-mailům a na internet. Navigace Nokia má také stinnou stránku. Pokud si zapnete hlasové pokyny, můžete zapomenout na poslech hudby. Navigace totiž co pár sekund přeruší poslech pípnutím a hlasitě upozorňuje, že kruhový objezd je vzdálen již jen 500 metrů, 400 metrů, 300 metrů, atd., až se konečně dočkáte úsměvné veršovánky: „ Na kruhovém objezdu sjeďte na druhém výjezdu.“ Naběhne hudba, aby se za moment přihlásila ke slovu důležitá informace, že se za další kilometr či dva můžeme těšit na nějakou „akci“ – a vše se opakuje.

 

Přednosti: Reprezentativní a jízdními vlastnostmi výborný vůz je doplněný inovativním řešením využití dat z mobilního telefonu, především navigace a hudby.

 

Nedostatky: Méně pružné zrychlení a dynamika vozu při předjíždění – především do kopců. Nicméně odpovídá kategorii vozu. Hlasové instrukce v navigaci Nokia neuvěřitelně často přerušují poslech hudby, nakonec jediným řešením je zcela je vypnout.

Závěr: SUV Subaru Outback je reprezentativním vozem, ve kterém se budete cítit nad věcí. Vůz, jenž jsme testovali, bychom ještě doplnili o parkovací senzory nebo zadní kameru, protože vyšší světlá výška vozu ovlivňuje v negativním smyslu odhad řidiče při podélném parkování ve městě „na těsno“, a to vpředu i vzadu. Prostor pro cestující i zavazadla je víc než dostatečný. Jízdní jistotu hodnotíme vysoce nadstandardně a vestavěný elektronický systém Alpine ICS-X8 nás opravdu velmi zaujal.

 

 

 

 

Názor:

Jaroslav Jarolím, šéfredaktor

Využití internetu a GSM sítě v automobilu se úspěšně vyvíjí, vozidla sama komunikují při závadách a nehodách, je tedy logickým důsledkem, vzhledem k času, který ve voze trávíme, že i automobily se stanou ještě více multimediálními. Chytré telefony v našem pracovním i osobním životě zastávají stále důležitější postavení, proto data v nich uložená chceme používat za všech okolností. Elektronická pošta, hudba, sociální sítě a koneckonců internet jako celek jsou nepostradatelnou součástí našich životů. Zrcadlení dat z telefonu je skvělé, jednoduché řešení, jen navigace v podání Nokie je poněkud úmorná svou užvaněností. Brzy se však uživatelé dočkají propojení s iPhonem, časem jistě dojde i na Android. Největší výhodou řešení s telefonem Nokia je, že navigace v ní je zadarmo včetně aktualizací a můžete si dopředu stáhnout mapy před odjezdem na dovolenou, abyste neplenili svůj bankovní účet roamingovými přenosy dat.

 

Technologie MirrorLink, tedy zrcadlení obrazovky telefonu na vestavěný displej v automobilu, je ideálním způsobem, jak mít veškeré možnosti chytrého telefonu stále k dispozici.

 

Z přístrojů na českém trhu lze funkci MirrorLink používat prozatím pouze prostřednictvím „dvoudinového“ multimediál-ního zařízení Alpine ICS-X8. Cena zařízení včetně montáže je 24 990 Kč. Toto zařízení dodává prostřednictvím své dealerské sítě Subaru ČR.

Další příspěvky
Evoluce volantu – od jednoduchého věnce k „řídicímu centru“
Evoluce volantu – od jednoduchého věnce k „řídicímu centru“
Volant odjakživa věrně slouží řidičům automobilů, vyvolává v nich pocity svobody a kontroly nad situací. Tvary i funkce volantu se...
Catching Breathe – extrémní dokument o extrémním sportu
Catching Breathe – extrémní dokument o extrémním sportu
Nápad, původně zrozený v mladoboleslavské kanceláři, se dočkal úspěšné realizace na druhém konci světa pod názvem Catching Breathe. Představte si,...
Navigace Sygic používá nově rozšířenou realitu v GPS
Navigace Sygic používá nově rozšířenou realitu v GPS
Sygic GPS je světově nejpokročilejší navigační aplikace. Tato aplikace již dosáhla 200 milionů stažení a pokrývá více než 200 zemí...